Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
In het vmbo neemt LOB een belangrijke plaats in. Niet alleen om tijdens de vier jaar op school de juiste keuzes te leren maken. In het vervolg van de loopbaan is het ook belangrijk om de juiste keuzes te maken. LOB is een onderdeel van het examenprogramma voor het vmbo.
Leerlingen op het vmbo moeten op jonge leeftijd al belangrijke keuzes maken over hun loopbaan. Bijvoorbeeld de keuze voor een profiel of voor een vervolgopleiding. Kiezen is niet altijd makkelijk. Daarom begeleiden we op het C.T. Stork College onze leerlingen bij het maken van keuzes. Deze begeleiding noemen we LOB: loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Tijdens hun schooltijd op het C.T. Stork College ontdekken en leren onze leerlingen veel. Soms weten ze al wat ze later willen doen, soms nog niet. Geen paniek! We helpen onze leerlingen om keuzes te maken die bij hen passen. Op het C.T. Stork College werken we met een zelf ontwikkelde methode voor LOB: het Stork Loopbaan Kompas. Leerlingen krijgen hun eigen werkboek om in te werken. Ook zijn er verschillende leuke activiteiten, die leerlingen alleen of samen met anderen doen.
LOB als rode draad in ons onderwijs
Het C.T. Stork College richt zich op oriëntatie op de toekomst. Daarom vormt LOB de rode draad in het onderwijs. Vanaf leerjaar 1 tot en met leerjaar 4 laten we onze leerlingen ontdekken wat hun talenten, interesses en ambities zijn. LOB heeft een centrale plek in de school. Het loopbaancentrum is voor leerlingen en docenten toegankelijk voor advies en ondersteuning.
Loopbaancompetenties
De vaardigheden die nodig zijn om goede keuzes te kunnen maken over de loopbaan, noemen we loopbaancompetenties. Vanaf leerjaar 1 begeleiden we leerlingen bij het ontwikkelen van deze vijf competenties.
Dat doen we aan de hand van loopbaanvragen:
Wie ben ik en wat kan ik?
Wat wil ik en waarom wil ik dat?
Waar vind ik werk dat bij me past?
Hoe bereik ik dat?
Wie kan mij daarbij helpen?
Reflecteren
Voor het maken van echt goede keuzes is het van belang dat leerlingen dingen ervaren. Door leerlingen te laten reflecteren op ervaringen en de manier waarop hun talenten daarbij worden ingezet, worden ze bewuster van hun talenten en ambities. Ook ontdekken ze welke profielen en beroepen daarbij passen. Een belangrijk onderdeel van LOB op onze school vormen de loopbaan- of reflectiegesprekken.
Praktisch jaarprogramma
Om de LOB-doelen voor onze leerlingen te bereiken, werken we met een praktisch jaarprogramma. Voor ieder leerjaar is een programma opgesteld. Hierin staat welke activiteiten tijdens het schooljaar plaatsvinden en welke opdrachten uitgevoerd moeten worden.
Stork Loopbaan Kompas
De LOB-opdrachten en -activiteiten worden ondersteund door een methode: Stork Loopbaan Kompas. Deze methode is speciaal ontwikkeld door en voor onze school. Met aansprekende opdrachten sluiten we aan bij de belevingswereld en interesses van onze leerlingen.